شهر مقدس کاظمین درغرب بغداد واقع شده است. علت نام‌گذاری این شهر به کاظمین وجود حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) در این شهر است. در سال 647 هجری قمری فردی به نام المستعصم باالله دستور بازسازی مرقد مقدس کاظمین را صادر کرد، در این زمان اتفاق جالبی رخ می‌دهد هنگامی که کارگران در حال کندن زمین بودند به کوزه‌ای در زمین برخورد می‌کنند که در آن تعدادی سکه یونانی و سکه‌ی اسلامی قرار داشت و المستعصم دستور می‌دهد آنها را خرج بازسازی حرم مطهر کنند.

 

مرقد کاظمین

مرقد کاظمین

اماکن زیارتی فراوانی درکاظمین قرار دارد که مهمترین آنها حرم کاظمین است. مرقد اولیه امام کاظم (ع)، در سال 183 هجری قمری برای ایشان ساخته شد و چندین سال بعد معزالدوله بویه، مرقد مطهر کاظمین را توسعه و بازسازی کرد. کاظمین حرم مطهر امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) را شامل می‌شود. این 2 بزرگوار، به ترتیب پدر و پسر علی‌بن‌موسی‌الرضا می‌باشند.

 

آرامگاه سید رضی و سید مرتضی

آرامگاه سید رضی و سید مرتضی

۲۵ ربیع الاول مصادف است با سال روز وفات عالم فقیه سید مرتضی ملقب به علم الهدی، چندی پس از وفات وی را به کربلا انتقال داده و در جوار برادرش دفن کردند. سید رضی و سید مرتضی از مشاهیر بزرگ قرن پنجم بودند. ابوالقاسم علی بن الحسین معروف به سید مرتضی است.در حال حاضر مرقدی برای آن بزرگوار و برادرش در سمت جنوب شرقی حرم کاظمین، وجود دارد.

 

مسجد براثا

مسجد براثا

مسجد براثا یکی از زیارتگاه‌های شیعیان در بغداد است، در واقع این مسجد جایی است که حضرت علی در راه برگشت از جنگ نهروان درآنجا به اقامه نماز ایستاد. مسجد براثا در محله براثای بغداد قرار دارد. گفته می‌شود شیعیان عراق تا اواسط قرن پنجم هجری نمازهای جمعه خود را در مسجد براثا اقامه می‌کردند.

 

شیخ مفید

آرامگاه شیخ مفید

شیخ مفید یکی از فقهای مسلمانان شیعه است. در زمانی که فتنه‌هایی علیه شیعه به وجود آمد با آگاهی و دانش و تسلط خود توانست خطر وارده بر شیعه را خنثی کند مقبره شیخ مفید در شرق رواق جنوبی حرم مطهر قرار دارد. وی یکی از بزرگان شیعه و متکلمان چیره‌ بود که در سال 413 هجر قمری درگذشت. 

 

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی

آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی

خواجه نصیرالدین طوسی از بزرگان جهان علم، دانش، ریاضیدان، متکلم، فیلسوف و عارف بزرگ زمانه بود که در سال 597 هجری قمری در طوس متولد شد، تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رساند و در سال 671 هجری قمری درگذشت و درگور یکی از خلفای بنی‌عباس که از قبل آماده بود دفن شد. 

 

آرامگاه ابو یوسف قاضی

آرامگاه ابو یوسف قاضی

ابو یوسف، قاضی نامدار و از بنیان‌گذاران فقه حنفی بود. ابو یوسف قاضی اولین فردی است که در اسلام به عنوان قاضی‌القضات در میان مردم به شهرت دست یافت. قبر او در جنوب شرقی حرم کاظمین قرار گرفته است.