مذهب مردم عراق | سنت مردم عراق | آداب غذا خوردن در عراق | جالب‌ترین ویژگی مردم عراق | احوالپرسی در عراق

عراق دارای شهرها و روستاهای فراوانی است و مردم عراق با توجه به شرایط تاریخی و شرایط حال حاضر کشور خود و مسائل قومی، مذهبی و غیره دارای آداب و رسوم فرهنگی خاص خود هستند اگر قصد تعامل با مردم این کشور را دارید، پیش از آن باید با فرهنگ و آداب و رسوم و مسائل سیاسی اجتماعی این کشور آشنا شوید.
این کشور را از نظر اجتماعی فرهنگی می‌توان به چند بخش تقسیم کرد، در مرکز عراق عرب‌های سنی، در نواحی شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق مشهور است کردها، لرها در شرق کشور در استان‌های واسط، دیاله، میسان و در بخش جنوبی شیعیان سکنی گزیدند. شهرهای مقدس کربلا و نجف دو شهر مهم مذهبی به شمار می‌آید. هر گروه مذهبی دارای خصوصیت‌های فرهنگی و اجتماعی خاص خود هستند. کردها در چهار استان سلیمانیه، اربیل، دهوک و کرکوک در مناطق مرتفع شمالی زندگی می‌کنند و کردها اصولاً دارای زندگی قبیله‌ای هستند.
اکثریت جمعیت کرد دارای مذهب سنی هستند و فقط بخشی از آنها که در اطراف خانقین زندگی می‌کنند، دارای مذهب شیعه هستند. کردها از زمانی که عراق به وجود آمد علاقه‌مند به داشتن حکومتی مستقل بودند با دولت این کشور مدام در مبارزه بودند. در رابطه با کردها می‌توان این مساله را بیان کرد که قومیت نسبت به مذهب در کردها مشهودتر است. کردهای عراق از نظر قومیتی به ایرانی‌ها مشابه‌اند، همواره در تلاش‌اند تا خود را از اعراب عراق متمایز کنند.

مذهب مردم عراق

مردم عراق را از نظر مذهبی در اسلام به دو گروه بزرگ شیعه و سنی می‌توان تقسیم کرد. در کنار شیعه و سنی سایر ادیان مانند مسیحیان، یهودیان، آشوریان و غیره نیز در عراق هستند. شیعیان عراق بیشتر در مناطق جنوبی سکونت دارند. وجود مقبره امامان شیعه در شهرهایی مانند کربلا و نجف، وجود حوزه علمیه نجف در این شهرها موجب گردیده است تا فرهنگ و مذهب شیعه در این بخش‌ها افزایش یابد. 

اعراب سنی براساس قومیت عربی و مذهب سنی ایجاد شده‌اند و به دلیل اینکه اعراب سنی در دهه‌های گذشته در عراق حاکمیت داشتند، موجب به قدرت رسیدن گرایش‌های عربی این بخش از فرهنگ عراق شده است. مردم عراق پیروان ادیان مسیحی و یهودی که دارای کتاب مقدس‌اند و به خدای واحدی اعتقاد دارند، پذیرا هستند. 

سنت مردم عراق

فرهنگ مهمان‌نوازی سنتی است که ریشه در اسلام دارد و از مهمان به بهترین نحو ممکن پذیرایی می‌شود. زمانی که یک عراقی شما را به خانه خود دعوت می‌کند، این امر را می‌توان بدین صورت معنی کرد که احترام زیادی برای شما قائل است، پس سعی کنید دعوتش را رد نکنید چرا که ممکن است موجب ناراحتی میزبان شود.

مهمان‌نوازی مردم عراق مذهب سنی در عراق شیعه و سنی عراق

آداب غذا خوردن در عراق

اگر سفرهای را روی زمین پهن کرده بودند، چهار زانو یا دو زانو دور سفره بنشینید ‌طوری‌که پایتان با سفره برخورد نداشته باشد. به هیچ وجه پای خود را سر سفره دراز نکنید که یک امر بی‌ادبانه تلقی می‌شود. همیشه کنار یک هم‌جنس خود بنشینید مگر اینکه صاحب خانه یا میزبان چیز دیگری از شما درخواست کند. در انتها، بهتر است همه‌ی غذای را نخورید و کمی غذا در بشقاب‌تان بگذارید.


جالب‌ترین ویژگی مردم عراق

اگر یک فرد عراقی از شما نیکی ببیند سعی می‌کند در اولین فرصت آن را جبران کند. اگر با کسی رابطه خوبی نداشته باشد، تلاش می‌کند زیر دین طرف مقابل نماند. بهترین راه در برخورد اول با یک عراقی این می‌تواند باشد که در حق او کار نیکی انجام دهید این امر سبب خواهد شد که تا زمانی که با شما در ارتباط است، به شما خوبی کند. خوبی کردن می تواند حتی تعارف مقداری غذا باشد.

احوالپرسی در عراق

شیوه رایج سلام و احوالپرسی مردم عراق شامل دست دادن، تماس چشمی و لبخند است. احوالپرسی استاندارد اسلامی و عربی با «السلام علیکم» (درود بر تو) شروع می‌شود و طرف مقابل با «و علیک السلام» (و درود بر تو) پاسخ می‌دهد، «الله یساعدک (یساعدکم)» برای تشکر و خسته نباشید گفته می‌شود، «رحم الله والدیک» برای تشکر و ابراز محبت گفته می‌شود. «اتشرفنا» برای خوش‌آمدگویی و تعارف به معنای «به ما افتخار دادید» به کار می‌رود. در خداحافظی نیز از اصطلاحات، «الله محمد علی معک»، «الی القاء»، «مع السلامه» استفاده می‌کنند. در ضمن یادتان باشد بین زنان و مردان مسلمان، احوالپرسی بدون دست دادن و با تکان دادن سر انجام می‌شود.

نکته: به سنت‌های اسلامی احترام بگذارید، به همین دلیل پوشیدن شلوارک برای مردها پسندیده نیست مگر آنکه برای ورزش باشد و لباس بدون آستین و باز نیز برای زنان مناسب نیست.