میلیون‌ها مؤمن از داخل و خارج عراق، خود را برای زیارت اربعین در بالاترین شرایط امنیتی و خدمات ارائه شده از جانب دولت و ملت عراق به کربلای مقدس رساندند .
در این مراسم بیش از دو میلیون نفر از زائران عرب و خارجی از راه‌های دریایی، هوایی و زمینی وارد خاک عراق شدند و بیش از 23000 هزار نیروی امنیتی وظیفه برقراری امنیت را داشتند تا در بهترین شکل این مراسم انجام پذیرد. همچنین امسال در زمینه انتقال زائرین به کربلا و بازگشت زوار با برنامه‌ریزی‌ای که توسط ارگان‌های خصوصی و دولتی انجام گرفت با نظم بیشتری نسبت به سال‌های گذشته صورت پذیرفت. بیش از 5 هزار موکب (هیئت) در راه کربلا در زمینه ارائه خدماتِ اقامت و خوراک به زائرین خدمت رسانی کردند همچنین بیش از صدها خبرگزاری داخلی و خارجی این همایش بزرگ میلیونی را در چندین روز تحت پوشش خود قرار دادند. به عقیده کارشناسان، مراسم اربعین اکنون به دلیل گستردگی فراوان انسانی خود به عنوان رسانه‌ای فراگیر عمل کرده و همین امر هراسِ دستگاه تبلیغی - رسانه‌ای جریان یاد شده را برای محصورسازی و یا ارائه تفسیرهای وارونه از این رویداد در پی داشته است.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 به موضوع «پیاده‌روی اربعین» پرداخت و گفت: این مراسم در چند سال گذشته بیش از آنکه مذهبی باشد، رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی به خود گرفته و به بمب تبلیغاتی تبدیل شده است.

مراسم اربعین حسینی بزرگترین اجتماع انسانی در عراق پس از سرنگونی صدام حسین در سال 2003 هر ساله شاهد حضور گسترده‌تر مردمی است و به یک پدیده‌ بی‌مانند در جهان با میزبانی شایسته عراقی‌ها از زائران اربعین حسینی تبدیل شده است و بیش از پیش هجمه تبلیغی - رسانه‌ای معاندان را خنثی و حامیان داعش و تکفیری‌ها را مأیوس کرده است.