یکی از مهم‌ترین شهرهای واقع در عراق، شهر کوفه است که حضرت علی (ع) باتوجه به شرایط زمانی موجود آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. محل بنای این شهر را سلمان فارسی و حذیفه یمانی در سال هفده هجری قمری انتخاب کردند و مسلمانان اسلام این شهر را پایه‌گذاری کرده‌اند. در آغاز احداث این شهر را کوفه الجند می‌گفتند که به معنای محل تجمع لشکریان بود، و بعد از مدتی به صورت خلاصه آن را کوفه نامیدند. در سال 22 هجری  قمری 7 محله به تعداد قبایلی که در شهر کوفه زندگی می‌کردند، پایه‌گذاری شد.

مسجد صعصعه بن صوحان

مسجد صعصعه بن صوحان

مسجد صعصعه بن صوحان از مساجد بسیار قدیمی است که در جوار دو مسجد سهله و زید بن صوحان قرار گرفته است. صعصعه بن صوحان یکی از یاران وفادار و مخلص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) بود. این مسجد پس از مدتی رو به ویرانی رفته و اخیراً تعمیرات و بازسازی زیادی در آن انجام شده است. اما بیان شده است که نماز خواندن و دعا کردن در این مسجد بسیار مستحب است و به ویژه بر خواندن دعایی که آن بزرگوار در نماز شب می‌خوانده تأکید شده است.

حرم مسلم بن عقیل

حرم مسلم بن عقیل

مسلم بن عقیل اولین شهید از شهدای حماسه کربلا بود امام حسین (ع)  در پی مأموریتی مسلم بن عقیل را از جانب خود به کوفه فرستاد  مسلم موظف بود وضعیت کنونی شهر را از جانب آن حضرت بررسی کرده و درباره صحت نامه‌هایی که اهل کوفه برای امام فرستاده بودند اطمینان حاصل کند، اما اهل این شهر مدتی پس از این که با وی بیعت کردند با وی بیعت کردند دست از حمایت او برداشته و مسلم را همراه یارش هانی بن عروه در روز عرفه به شهادت رساندند.

مسجد کوفه

مسجد کوفه

مسجد کوفه یکی از مساجد بسیار قدیمی اسلام است و گفته شده است که در سال 17 هجری قمری که شهر کوفه تأسیس شد جزء اولین دسته بناهای مسجد و دارالاماره بود که در شهر ساخته شد. در  وصف این مسجد احادیث فراوانی از ائمه روایت شده است برای مثال  امام باقر (ع) فرمودند: نماز خواندن در مسجد کوفه، چنانچه فریضه یومیه باشد معادل حج مقبولی است و چنانچه فریضه مستحبی باشد معادل عمره مقبولی است.

مختار ثقفی

مرقد مختار ثقفی

مختار ثقفی یکی از حامیان و وفاداران  امام حسین (ع) و یاران او بود که برعلیه بنی امیه قیام کرد و توانست افراد بسیاری را که در قتل آن حضرت دخیل بودند دستگیر نموده و به مجازات برساند. علامه امینی در کتاب خود الغدیر مطالب با ارزشی درباره مختار نوشته و او را یکی از بزرگان دین و مخلص و وفادار دانسته و اینکه نهضت مبارک وی تنها برای اقامه عدل و ریشه‌کنی ملحدان و مقاومت در برابر ظلم اموی‌ها بوده است.

قصر دار الاماره

قصر دار الاماره

شایدبتوان قصر دار الاماره را یکی از قدیمی ترین بناهای اسلامی عراق نام برد که در سال 17 هجری قمری به دست فردی به نام سعد بن ابی وقاص پس از ساختمان مسجد کوفه ساخته شد. که امروزه جز پایه‌ها و برخی دیوارهای فرو ریخته آن چیزی باقی نمانده است. در این قصر سر مبارک امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا به نمایش گذاشته شد.

مرقد میثم تمار

مرقد میثم تمار

میثم تمار یکی از اصحاب حضرت علی (ع) که توسط ابن زیاد به شهادت رسید. مرقد او در فاصله  300 متری مسجد کوفه واقع شده است. در ساختمان فعلی که مقبره وی واقع شده است بر روی قبر صندوقی چوبی نصب شده است. بر بالای حرم گنبد بلند کاشیکاری شده، در سمت ضریح ایوانی بزرگ و در وسط صحن وسیعی ساخته شده است.

خانه امام علی (ع)

خانه امام علی (ع)

خانه آن حضرت در یک مکان مرتفع در نزدیکی دارالاماره واقع شده است، در حقیقت این خانه متعل به ام هانی خواهر حضرت علی (ع) بود که ایشان پس از اینکه به کوفه هجرت کردند آن را به عنوان منزل خود برگزیدند.

مسجد زید بن صوحان

مسجد زید بن صوحان

مسجد زید بن صوحان یکی دیگر از مساجد شریف کوفه است و منسوب به زید بن صوحان است.  وی از بزرگان اصحاب امیرالمؤمنین (ع) و یکی از ابدال روزگار به شمارمی‌رفت، که در جنگ جمل در رکاب امیرالمؤمنین به فیض شهادت نائل شد.