خرما در عربی تمر نامیده می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده به دست انسان است. این میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد. عراق جزء آن دسته از کشورهای گرمسیری است که میوه خرما در آن به عمل می‌آید. خوردن خرما به دلیل خواص سرشار آن همیشه توصیه می‌شود. این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. جالب است بدانید هسته خرما نیز قابل استفاده است و صحرا نشینان آن را خشک کرده و از آن آرد تولید می‌کنند.

خواص خرما

  1. جایگزینی مناسب برای قند می‌باشد زیرا انرژی کمتری نسبت به آن دارد. در حقیقت در یک میزان مشخصی قند و خرما انرژی کمتری در خرما وجود دارد.

  2. خرما، به دلیل وجود ویتامین‌های مغذی برای بهبود دستگاه گوارش و بیماری‌های آن مفید است. همچنین خوردن خرما سبب جلوگیری از سرطان روده می‌شود.

  3. خرما به علت وجود پتاسیم، برای افرادی که مشکل فشارخون دارند مفید است.

  4. این میوه به دلیل داشتن منیزم ضد سرطان است.

  5. به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه نیز می‌شود.

  6. نقش مهم خرما در خون‌سازی و جلوگیری از کاهش قند خون بسیار مهم است. خرما دارای اسیدفولیک می‌باشد که ماده‌ای خون‌ساز است به همین علت خرما را میوه‌ای خون‌ساز می‌شناسند.

  7. مصرف خرما به دلیل انرژی کمتر سبب کاهش وزن می‌شود.

  8. مصرف خرما به همراه شیر روش بسیار خوبی برای افزایش نیرو و انرژی در بدن است.

با تمامی تفاسیر یاد شده در بالا،  نباید در مصرف خرما زیاده‌روی کرد.

کدام گروه از خرما قند کمتری دارد؟

نرم بودن خرما به معنی این است که رطوبت بیشتری دارد پس در مقایسه با انواع خشک خرما که رطوبتی ندارد درصد قند کمتری وارد بدن می کند. 

قبل از مصرف خرما آن را بشویید!

گاهی به دلیل ظاهر تمیز خرما برخی تصور می‌کنند خرما نیازی به شستن ندارد غافل از این که معمولا خرما همانند سایر میوه‌ها با دست چیده و درجه‌بندی می‌شود به همین دلیل شستن خرما قبل از خوردن توصیه می‌شود.

انواع خرما در مزه‌ها و بافت‌های مختلف وجود دارد.

خرمای پیارم

به دلیل خشک و دیررس بودن و قابلیت نگهداری طولانی مدت در بین انواع مختلف خرما سبب شده تا توجه صادرکنندگان خرما را به خود جلب کند. این خرما به دلیل نوع بافت آن به خرمای شکلاتی نیز معروف است. در گروه خرماهای نیمه خشک قرار دارد. عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است که موجب افزایش سوخت‌ و ساز بدن می‌شود و به عنوان قند مجاز مصرفی توسط افراد مبتلا به دیابت بسیار مناسب است.

خرمای پیارم

خرمای مضافتی

در خرمای مضافتی هر چه پوست نازک‌تر و شیره آن بیشتر باشد دارای مرغوبیت بیشتری خواهد بود از سوی دیگر اگر پوست این خرما کلفت باشد و یا بدون شیره باشد کیفیت کمتری دارد. خرمای مضافتی معروف‌ترین نوع خرما در ایران است.

خرمای مضافتی

 

خرمای گنتار یا گنطار

این خرما در دو نوع خارک و رطب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اﯾﻦ ﺧﺮﻣﺎ در ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺮداﺷﺖ ﻣﯽﺷﻮد. خرمای گنتار از جمله انواع خرمای تر است.

خرمای گنتار

خرمای استعمران

خرمای استعمران در گروه خرماهای نیمه خشک قرار دارد و رطوبت آن بسیار کم است همین امر سبب شده تا به دلیل قابلیت نگهداری طولانی حمل‌ونقل آسان‌تری برای صادرات داشته باشد. تاجران و تولیدکنندگان خرما به دلیل سود بالا و همچنین قیمت مناسب این محصول علاقه زیادی برای فروش خرمای استعمران از خود نشان می‌دهند. این خرما به دلیل میزان قند بالایی که دارد انرژی زیادی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند. در این مدل خرما هسته و گوشت خرما به راحتی از هم جدا می‌شوند و حالت چسبندگی ایجاد نمی‌کند.

خرمای استعمران

خرمای شاهانی

خرمای شاهانی  از جمله انواع خرماهای تر است و دارای بافت نرم و مرطوبی است، میوه آن کشیده و دارای نوکی باریک و رنگ آن قهوه‌ای روشن می‌باشد. از خرمای شاهانی‌ برای تهیه‌ی انواع شیره خرما استفاده می‌شود. از نام‌های دیگر این خرما می‌توان شاوانی را نام برد.

خرمای زاهدی

خرمای زاهدی خرمایی بيضی شکل، کشيده و انتهای آن کاملا باريک و نوک تيز است. این دسته از خرما دارای پوست ضخیمی هستند، خرمای زاهدی خرمایی نیمه خشک است و نسبت به سایر خرماها شیرینی کم‌تری دارد. این خرما در کشور عراق نیز تولید می‌شود.

زاهدی

خرمای کبکاب

خرمای کبکاب یکی از انواع نیمه خشک خرما است، رنگ آن در مرحله خارک و رطب زرد و در حالت رسیدن کامل به صورت قهوه‌ای تیره می‌باشد. مصرف آن بیشتر در حالت رطب و خرما است. پوست خرمای کبکاب زخیم‌ است. این خرما دارای شهد یا شیره‌ی فراوانی می‌باشد.

کبکاب

خرمای ربی

خرمای ربی نوعی خرمای نیمه خشک است. خرما ربی معمولا به رنگ قهوه‌ای تيره متمايل به رنگ سياه است، رنگ رطب آن کمی سبز رنگ است. این خرما دارای پوستی نازک، رنگی روشن‌تر از خرمای مضافتی است. شیره زیاد، رطوبت کمتر، هسته‌ای کوچک است. شیرینی این خرما تا حدی از خرمای مضافتی کمتر است. از آن فرآورده‌هایی چون شیره خرما، قند خرما، شکلات، لواشک، کلوچه و مواد اولیه برخی نوشابه‌ها به دست می‌آید که علاوه بر ماندگاری بالا، حمل و نقل آن آسان و بدون نیاز به سردخانه است.

خرما ربی

خرمای برهی یا برحی

خرمای برهی تقریبا در همه کشورهای خرماخیز کاشت می‌شود. این خرما دارای بافتی لطیف و خوش طعم است. دارای رنگ زرد و از خانواده خرماهای تر و گوشت‌دار است. خرمای برهی تقریبا ظاهر گردی دارد و طول آن بین 2 الی 3 سانتی‌متر متغیر است. به دو صورت رطب و خرما وجود دارد. این نوع خرما، دیررس است. میوه برهی از مرحله خارک قابل خوردن است. از نظر مرغوبیت و شیرینی بسیار  لذیذ است. میوه تقریباً کروی و میزان چسبندگی هسته به میوه متوسط است. این نوع خرما اغلب در حالی که هنوز روی شاخه‌های نازک هستند، به فروش می‌رسند. این خرما ریشه در نخلستان‌های عراق دارد.

خرمای برهی

خرمای آل مهتری

 نوعی خرمای زودرس است. میوه آن نسبتاً کوچک و کشیده و قسمت اعظم میوه را هسته اشغال کرده است و همین مسئله ارزش آن را کم کرده است ولی به دلیل زودرسی دارای ارزش اقتصادی می‌باشد. این نوع خرما نسبتاً کوچک و کشیده، دارای رنگ زرد و قهوه‌ای روشن است و جز خرماهای تر و شیره‌دار می باشد. خرمای آل‌مهتری نوعی از خرما است که زودتر از بقیه ارقام در اواخر خرداد می‌رسد. 

آل مهتری

خرمای خضراوی

نخل خضراوی از عراق وارد ایران شده است. از ارقام نیمه خشک و نرم است. مصرف آن بیشتر در حالت رطب و خرما متداول است. خضراوی از خرماهای زودرس و نرم به شمار می‌آید. دارای میوه تخم‌مرغی شکل با بافت نرم و رنگ قهوه‌ای روشن و پوستی ضخیم است. هسته بیضی شکل با رنگ قهوه‌ای کم رنگ، میزان چسبندگی هسته به میوه متوسط است. برداشت  این میوه در حالت کاملا رسیده آن در اواسط شهریور صورت می‌گیرد. 

خرمای خضراوی

خرمای خاصویی

این خرما با نام خرما آلویی نیز شناخته می‌شود. از نوع نیمه مرطوب بوده و دارای قابلیت نگهداری بالا است. این خرما دارای ظاهری بامیه مانند و اندازه‌ای نسبتا کوچک دارد. رنگ آن قهوه‌ای رو به قرمز می‌باشد و  به دلیل داشتن شیره زیاد از لحاظ شیرینی شهرت زیادی دارد. خرما خاصویی سهم زیادی در تامین خرمای صادراتی کشور دارد.

خرمای مرداسنگ

خرمای مرداسنگ از نظر شکل و طعم شباهت زیادی به خرمای پیارم دارد. رنگ آن اندکی روشن‌تر و اندازه‌ی کوتاه‌تر است. گوشت خرمای مرداسنگ خیلی روشن‌تر از پیارم است و تا حدی هم بافت نرم‌تری دارد. رنگ میوه آن زرد و دارای کیفیت عالی می‌باشد. میوه خرمای مرداسنگ به صورت خرما مصرف می‌شود .

خرمای مرداسنگ

خرمای عجوه

خرمای عجوه یکی از انواع خرماست دارای انواع نرم و خشک است. بر اساس برخی روایات، خوردن این خرما که خاصیت سم زدایی دارد بسیار توصیه شده است. این نوع خرما از محصولات عربستان سعودی است. نخل خرمای عجوه در بیشتر مزارع مدینه منوره به ویژه نخلستان‌های قدیمی این شهر به وفور یافت می‌شود.

خرمای عجوه

خرمای انبارار

این خرماهای به دلیل وجود ظاهر بزرگ و گوشتی و هسته‌های کوچکی که دارند در بین مصرف‌کنندگان محبوب‌تراند. این نوع خرما یکی از گران‌ترین انواع خرما محسوب می‌شوند. انبارا دارای طعمی شیرین و رنگی قهوه‌ای و پر از پروتئین است.

خرمای صفوی

خرمای صفوی معمولا در عربستان و مدینه کشت می شود، خرمایی نیمه خشک و دارای بافتی نرم  است. این خرما ار نظر ظاهری دارای رنگی سیاه، اندازه متوسط، بدنه گوشتی و نرمی است. گفته می‌شود اگر این نوع خرما را با معده‌ی خالی بخورید، کرم معده‌ از بین می‌رود. این خرما دارای مواد معدنی فراوانی می‌باشد.

خرما صفوی

خرمای ساغای

این خرما معمولا به رنگ قهوه‌ای است و قسمت نوک آن زرد کمرنگ است. ساغای ظاهری چروک خورده دارد اما پوسته نمی‌شود.

ساغای

خرمای خدری

این خرما قهوه‌ای و خشک است. یکی از انواعی است که به میزان زیادی صادر می‌شود.