اولین نشست رو در روی تجار ایران و عراق در حوزه مواد غذایی در روز دوشنبه 12ام آذر ماه در هتل پارسیان آزادی تهران آغاز بکار کرد. این نشست با هدف ایجاد ارتباط تجاری B2B، یافتن مشتری و شریک تجاری معتبر و اعطای نمایندگی فروش در عراق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به همت "اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق" و گروه "تسهیلگران صادرات ایران" برگزار شد. تحقیقات وسیعی در بازار پخش مواد غذایی طی 8 سفر به اقلیم کردستان عراق انجام گرفت و پس از بررسی داده‌ها و اطلاعات، از 50 تاجر عراقی-کُرد که حوزه فعالیت‌شان مواد غذایی و FMCG (خواروبار، پروتئینی، لبنیات، نوشیدنی، کنسرو، سبزیجات، چاشنی‌ها، شیرینی و شکلات، خشکبار، شوینده، آرایشی و بهداشتی، ظروف و لوازم پلاستیکی و یکبار مصرف و غیره) است دعوت به عمل آمد که با حضور در این همایش، با تولیدکنندگان برتر کشور همسایه‌شان ایران آشنا شوند تا زمینه تبادلات و معاملات تجاری فراهم شود.

سید حمید حسینی دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره‌ی ضرورت این همایش‌ گفت: با توجه به اینکه ۸۰ درصد حضور شرکت‌های ایرانی در عراق از مسیر اقلیم کردستان انجام می‌شود، شرکت‌های ایرانی باید برای حضور در عراق و سوریه تعاملات خود را با اقلیم کردستان گسترش دهند. امیدواریم که نشست‌های رو در روی توزیع کنندگان و بنکداران اقلیم کردستان با تولیدکنندگان ایرانی، مشکلات موجود را حل کند.

این همایش از حمایت مالی شرکت‌هایی بزرگی همچون کاله، مینو، زودل و گروه الرافدین برخوردار بود. شرکت الرافدین از مهمترین شرکتهایی‌ست که در نشست‌ها و همایش‌هایی با محوریت تجارت مابین ایران و کشورهای عرب‌ زبان همسایه نقش پررنگی داشته و در این مسیر پیشگام و پیشقدم بوده است. از مقامات بازرگانی کشور عراق، صنایع حلبچه و سلیمانیه نیز در این نشست حضور داشتند. مصطفی عبدالرحمان رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق در این نشست از شرکت‌های ایرانی خواست کارخانه تولیدی خود را در اقلیم کردستان دایر کنند، زیرا امنیت این منطقه با ثبات است ضمن اینکه ما از همه توان و ظرفیت خود برای توسعه فعالیت شرکت‌های تولیدی ایرانی در اقلیم کردستان استفاده خواهیم کرد.

این نشست که (تولیدکننده‌های مختلفی همچون پاکسان، شرکت آران و پرشین‌ ویژن در حوزه نرم‌افزار نیز حضور داشتند) در روز نخست سخنرانی مقامات و شرکت‌های ایرانی و ملاقات‌های B2B را در برنامه خود داشت و در روز دوم با معرفی شرکت‌های عراقی حوزه FMCG و قسمت دوم ملاقات‌های B2B به‌ کار خود پایان  داد.