شهر مقدس سامرا در شمال بغداد قرار دارد. مرقد دو امام بزرگوار ما امام علی هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در این شهر واقع شده است.  محل ولادت و غیبت امام همام حضرت مهدی (عج) در شهر سامرا بوده است  و محل غیبت آن حضرت (عج) زیارتگاه هزاران نفر از شیعیانی می‌باشد که امروزه به سامرا سفر می‌کنند. شهر سامرا زمانی به عنوان پایتخت خلافت عباسی برگزیده شد.

اماکن زیارتی سامرا

مناره مارپیچ

مسجد جامع سامرا

مسجد جامع سامرا یکی از مکان‌های شهرت یافته در سامرا است که به نام الملویة در میان مردم شناخته شده است الملویة به معنی این است که این بنا دارای ظاهری مارپیچ می‌باشد. مسجد جامع سامرا، در دوران عباسی بنا شد و به دلیل داشتن ظاهری مخروطی و مارپیچ یکی از مهمترین بناهای این شهر به شمار می‌رود.


مرقد مطهر عسکریین

مرقد عسکریین

مهمترین زیارتگاه شهر سامرا مرقد مطهر دو امام همام یعنی حضرت هادی (ع)  امام دهم و فرزند ایشان امام حسن عسکری (ع) می‌باشد. كه حرم این دو امام همام  دارای بارگاهی با گنبدهای طلايي می‌باشد. در جوار گنبد ایشان گنبد ديگری وجود دارد كه آن محل مشهد صاحب الزمان (ع) و محل عبادت آن حضرت می‌باشد. در گذشته این مکان دارای فضای محدود و کوچکی بود كه باعث می‌شد تعداد كمي از زائران موفق به زيارت در این محل شوند.


مرقد مطهر نرجس خاتون

مرقد نرجس خاتون

مرقد مطهر نرجس خاتون در سامرا واقع شده است. نرجس خاتون همسر امام حسن عسکری (ع) و مادر امام زمان (عج) می‌باشد و مقبره ایشان در کنار بزرگانی همچون امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) قرار دارد. در حرم مطهر عسكريين چند قبر قابل مشاهده می‌باشد سومين قبر از طرف قبله مربوط به مزار حضرت نرجس خاتون (س) است.


سرداب غیبت

سرداب غیبت

یکی از زیارتگاه‌های مهم شهر سامرا، سرداب غیبت است در واقع سرداب قسمتی از خانه مسکونی حضرت امام حسن عسکری (ع) محسوب میشد که در آن به عبادت می‌پرداختند و بعد از ایشان محل سکونت امام زمان (ع) بوده است. کاشی کاری‌های درون این مکان نام ناصرالدین‌شاه قاجار ثبت شده است. صحن و سر در ورودی‌های این مکان از دوره قاجاریه باقی مانده‌اند.


مرقد حکیمه خاتون

مرقد حکیمه خاتون

حضرت حکیمه دختر امام جواد (ع) و عمه امام حسن عسکری (ع) بودند آن حضرت حرمت فراوانی نزد برادرش امام هادی (ع) و برادر زاده‌اش امام حسن عسکری (ع) داشت. وی از شاهدان زمان تولد امام زمان (ع) بود. قبر شریف این بانوی پرهیزگار در کنار ضریح عسکریین است. حکیمه خاتون در سال 260 هجری قمری از دنیا رفت.