بصره یکی از شهرهای بزرگ عراق، که جزو اولین شهرهای اسلامی ساخته شده در عراق می‌باشد. شهر بصره در امتداد رود اروند نزدیک به خلیج فارس واقع شده‌ است. این شهر ابتدا محل استقرار لشکریان اسلام بود. وضعیت حکومت و رهبری در بصره کاملا سنتی است و به صورت طایفه‌ای می‌باشد. این شهر دارای طایفه‌های زیادی مانند الجبور، بنی اسد، السعدون و ... می‌باشد از نظر مذهب می‌توان گفت که برخی از این طایفه‌ها سنی‌ و برخی شیعه می‌باشند. بصره مرکز یکی از مدارس مهم فقه و زبان عربی است به همین علت می‌توان در مورد شهر بصره چنین گفت که نقش مهمی در تاریخ اسلام از خود ایفا کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم بصره این است در اطراف بصره منابع نفتی بسیاری وجود دارد.

مسجد جامع بصره

مسجد جامع بصره

این مسجد به مسجد امام علی (ع) شهرت پیدا کرده است و علت این نام گذاری هم پیشگویی حضرت علی (ع) در مورد این مسجد بود، وی پس از واقعه جمل در این مسجد به نماز ایستاد و چنین گفت که سیل عظیمی این مسجد را غرق خواهد کرد و سال‌ها بعد این سیل اتفاق افتاد و این حادثه جزو غیبگویی‌های آن حضرت به شمار آمد. امروزه از مسجد جامع بصره تنها قسمتی از گلدسته و باروی آن بر جای مانده است.

قبر حسن بصری

قبر حسن بصری

حسن بصری در مدینه بدنیا آمد. وی زاهدی متکلم، مفسر، محدث و فقیه بود. او با تعدادی از حاضران غزوه بدر هم صحبتی داشت و بسیاری از احادیث را از افراد می‌گرفت و برای دیگران روایت می‌کرد. با اندکی تامل در روایات او می‌توان نتیجه گرفت که تنها تعداد کمی از صحابه به اندازه حسن بصری در روایت کردن کلمات امام علی (ع) تلاش داشتند. وی در سال 110 هجری قمری در شهر بصره دار فانی را وداع گفت. 

 

قبر زبیر بن عوام

قبر زبیر بن عوام

زبیر در قتل عثمان نقش مؤثری از خود ایفا کرد و در جهت خلافت حضرت علی(ع) کوشش زیادی داشت. اما پس از مدتی با کمک طلحه و عایشه در اوایل شروع خلافت حضرت علی(ع)، سعی بر این داشت تا جنگ جمل را علیه حضرت علی(ع) رونق دهد وی در جنگ جمل حضور فعالی داشت اما در میانه جنگ اظهار پشیمانی کرد و در هنگام فرار از میدان جنگ در همین جنگ به قتل رسید. 

آرامگاه ملاصدرا

آرامگاه ملاصدرا

صدر الدین شیرازی یکی از علمای برجسته شیعه و از فلسفه دانان معروف است. صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی مشهور به ملاصدرا و صدرالمتألهین است. وی فیلسوف شیعه ایرانی و بنیان‌گذار حکمت متعالیه است. ملاصدرا در سال ۹۷۹ قمری در شهر شیراز ایران متولد شد و در نهایت در شهر بصره در گذشت.