اقدامات لازم پیش از سفر به عراق

اولین نکته‌ای که در اقدامات پیش از سفر برای پیاده‌روی اربعین لازم است تهیه پاسپورت و ویزا است. نکته مهم این است که پاسپورت باید تا ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت باید با مراجعه به پلیس + 10 جهت تمدید آن اقدامات لازم صورت پذیرد.
پیاده‌روی اربعین به طور تقریبی در حدود چهار روز از نجف تا کربلا صورت می‌پذیرد پیشنهاد می‌شود اگر در حالت عادی تحرک کمی دارید. حتما قبل از شروع این سفر چند روزی را فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا در طول پیاده‌روی با افزایش فعالیت‌بدنی دچار مشکل نشوید.
یکی از اقدامات کمک‌کننده پیش از سفر می‌تواند حنا گذاشتن کف پاها باشد، برای پیشگیری از ایجاد زخم و تاول در پاها.
زوار عزیز سعی کنید برای شروع و پایان سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در این خصوص پیش از سفر با افراد با تجربه به مشورت بپردازید و شرایط را بررسی کنید تا در طول سفر با مشکل مواجه نشوید. برای مثال یک نقشه راهنما همراه داشته باشید نقشه راهنمای مسیرهای عبوری و نقشه‌ راهنمای اماکن زیارتی. نقشه‌ مسیرهای تردد کمک بسیار خوبی هستند به خصوص، در زمان خروج از شهرهای زیارتی و هنگام بازگشت به ایران.

نقشه راهنمای اربعین

نقشه راهنما

مسیرهای پیاده‌روی اربعین

زوار عراقی از شهرهای خود به سوی کربلا این مسیر را می‌پیمایند. اما در بیشتر موارد زائران ایرانی از مرز تا نجف را با ماشین طی کرده سپس مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. فاصله دو شهر نجف تا کربلا برای پیاده‌روی حدود 80 کیلومتر و تعداد 1452 عمود در مسیر نجف به کربلا وجود دارد. فاصله بین هر عمود یا ستون تا عمود بعدی 50 متر می‌باشد. جهت پیمودن این مسیر حدود 20 تا 25 ساعت زمان نیاز است و بهترین زمان برای شروع این پیاده‌روی 16 ماه صفر می‌باشد. با این شرایط انتظار می‌رود این سفر در تاریخ 18 صفر به اتمام برسد و زائران گرامی به مقصد رسیده باشند.
عمودهای با شماره رند مثل مضارب عدد صد را برای توقف انتخاب نکنید، چرا که بیشتر زائران در این محل‌ها برای ملاقات قرار می‌گذارند طبق تجربه عمود 1000 شلوغ‌ترین عمود است.
برای رسیدن به نجف دو راه وجود دارد

  • راه زمینی
  • راه هوایی

برای سفر هوایی باید از شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و غیره مستقیم به نجف پرواز کنید و برای سفر زمینی زائران باید از 3 مرز شلمچه، چذابه و مهران عبور کنند و پس از آن با استفاده از ماشین‌های گذری خود را به شهر نجف برسانند. 

پایانه‌های مرزی ایران و عراق آماده خدمت‌رسانی در اربعین

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور درباره اربعین گفت: امکانات و زیرساخت لازم در سه پایانه مرزی شلمچه، چذابه و مهران برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی مهیا است. اقدامات لازم برای سهولت خروج و ورود زائران اربعین از سه مرز کشور فراهم است. مرز شلمچه دومین مرز پر تردد از نظر ورود و خروج زائران اربعین حسینی بعد از مرز مهران است. مرز شلمچه گذرگاه خروج اتباع خارجی در اربعین حسینی است. مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان و مرز مهران در استان ایلام جهت تردد زائران اربعین حسینی به عراق معرفی شدند.

اقداماتی که در صورت گم‌شدن باید انجام شود

در صورتی که فردی در طول پیاده‌روی احساس کرد گم شده است، می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد.

حفظ خونسردی، آرامش و مراجعه به:

  • کیوسک اطلاعات پلیس در مسیر راه‌پیمایی

  • مراکز گمشدگان همچون ستاد راهنمای زائر

  • دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران

  • مراکز امداد و نجات

  • اماکن اسکان ایرانیان

چه نوع پولی همرامان باشد؟

توصیه می‌کنیم پول ملی خود عراق که همان دینار است، همراهتان باشد. شاید در بین راه احساس کنید مقداری از مسیر لازم است با ماشین طی شود و توانایی ادامه پیاده‌روی را نداشته باشید. دقت کنید که با توجه به وضعیت دلار و نوسانات نرخ ارز در این روزها ممکن است تبدیل آن برایتان در طول سفر مشکل باشد پس از بردن پولی غیر از پول ملی عراق (مانند دلار) پرهیز کنید. حتما پول ایرانی هم همراه داشته باشید چرا که در مسیر بازگشت در مرز ایران حتما لازم می‌شود.

دینار

چقدر پول همراهمان باشد؟

اینکه چه میزان پول باید همراهتان باشد به تصمیمات و اقدامات شما در طول سفر بستگی دارد. با توجه به تجربه رافدین در این زمینه اگر تصمیم دارید بعد از اربعین هم در عراق بمانید قطعا باید پول بیشتری همراهتان باشد چرا که بعد از اتمام مراسم اربعین سرویس‌های رایگان به اتمام می‌رسد و برای رزرو جا و تهیه غذا باید هزینه کرد. اینکه سفر رفت یا برگشت زمینی یا هوایی باشد همه در هزینه‌های شما تاثیرگذار است.

چه زمانی برای تماس با ایران مناسب است؟

به دلیل حجم جمعیت در عراق و آنتن‌دهی ضعیف پیشنهاد می‌شود از سیم‌کارت‌های اعتباری عراق استفاده کنید. برای خرید این سیم کارت‌ها در خود عراق اقدام کنید تا شرایط برسی سالم بودن سیم‌کارت وجود داشته باشد. توجه کنید که اگر در استفاده از سیم‌کارت‌ ایرانی خود پافشاری دارید زمانی که از ایران با شما تماس گرفته می‌شود با تعرفه مشخصی برای شما نیز هزینه خواهد داشت. سعی کنید قبل از طلوع آفتاب تماس تلفنی خود را برقرار کنید زیرا در طول روز با ترافیک بالای شبکه به مشکل خواهید خورد.

عمود چیست؟

شاید این عبارت بارها در روزهایی که پیاده‌روی اربعین آغاز می‌شود به گوشتان خورده باشد در مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف به سمت کربلا تیرهای چراغ برقی وجود دارد که این تیرها شماره‌گذاری شده‌ که به آن‌ها عمود می‌گویند. این تیرها برای زائران کمک بزرگی است تا در مسیر نشانه‌گذاری کرده تا راحت‌تر همدیگر را پیدا کنند. تیرها از یک تا 1460شماره‌گذاری شده‌اند. در حقیقت نشانه‌ای هستند تا زائران دریابند چقدر از مسیر برایشان باقی مانده است. 

عمود

موکب چیست؟

در یک جمله می‌توان گفت موکب در واقع همان هیئت است. عموما داربست‌هایی تکیه مانند می‌زنند و در آن از زائران پذیرایی می‌کنند و به آنها اسکان می‌دهند.
در طول مسیر چادر‌هایی مشاهده می‌شود که به واقع از سراسر دنیا ممکن از این موکب ها برپا شده باشند. هیئت‌هایی که با توجه به اینکه این همایش بزرگ در عراق برپا می‌شود اکثریت آن‌ها با مسئولیت عراقی‌ها برپا شده‌اند، می‌توان گفت که مردم عراق به هیئت، موکب می‌گویند. در این موکب‌ها تمام وعده‌های غذایی برای پذیرایی از زائران یافت می‌شود اعم از صبحانه، ناهار و شام، انواع نوشیدنی‌ها و میوه برای صرف کردن. نوشیدنی‌ای که در تمام مسیر به وفور شاید آن را برای نوشیدن بیابید چایی و شکر معروف عراق است.

برخی موکب‌ها برای استراحت ساخته شده‌اند در آن‌‌ها پتو و بالش برای استراحت یافت می‌شود. یکی از مسائل جالبی که در این موکب‌ها ممکن است با آن‌ها مواجه شوید مشت و مال زائران است. در این موکب‌ها خواهید دید که زائرین را با دستگاه و یا صورت سنتی مشت و مال می‌دهند. در موکب ایستگاه‌های امدادی، دارو و لوازم پزشکی و در ایستگاه‌های فرهنگی بسته‌های فرهنگی مداحی، پوستر و بروشور توزیع می‌شود.

موکب
پذیرایی موکب

سخن آخر

برخی تصور می‌کنند که حتما مسیر را باید تا پایان پیاده طی کنند اما نیازی نیست و هر جایی که توانایی ادامه دادن به مسیر را ندارید می‌توانید از ماشین‌ها و اتوبوس‌هایی که در مسیر وجود دارند، برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

برگشت به صفحه اربعین