در کشور عراق روزهای تعطیل زیاد و ساعات کاری کم است. فروشگاه‌های عمده فروشی و دفاتر تجاری 10صبح تا 2 بعد از ظهر و فروشگاه‌های خرده فروشی به طور معمول 9 صبح تا حدود 8 شب مشغول به کار جدی هستند. در عراق پنج‌شنبه نیمه تعطیل، جمعه و شنبه تعطیل است و عملاً سه روز آخر هفته کاری صورت نمی‌گیرد، هرچند تعطیلات رسمی در هفته دو روز و تنها جمعه و شنبه است. برای سفر کاری به عراق بهتر است از صبح یکشنبه تا چهارشنبه عصر برنامه‌ریزی شود و برای دعوت تجار عراقی مناسب است از پنج‌شنبه صبح تا شنبه شب آنها را به ایران دعوت کنید. مضاف بر آن تعطیلات بلند مدت در عراق عید قربان، عید فطر و غیره را باید در نظر گرفت که بعضاً هر کدام تا 10 روز هم به طول می‌انجامد، اما عراقی‌ها در بغداد و 9 استان جنوبی در ماه‌های رمضان، محرم و صفر بسیار کم کار هستندو دو تا سه هفته منتهی به اربعین امام حسین (ع) تقریبا استان‌های هم‌جوار کربلا از جمله بغداد و نجف به صورت نیمه تعطیل در می‌آیند تا همگی بستر حضور 20 میلیون زائر داخلی و خارجی که از استان‌ها و کشورهای دیگر برای پیاده‌روی تا کربلای معلی گردهم در بین‌الحرمین جمع می‌شوند را فراهم آورند. این رویداد بزرگ خود یک اقتصاد و برنامه استراتژیک جداگانه‌ای را می‌طلبد که در جای خود قابل طرح است.

مرزها گمرکات و برخی از فرودگا‌ه‌های عراق نیز به دلایلی تعطیل یا صرفاً برای سفرهای زیارتی هماهنگ می‌شوند که عمدتاً به خاطر مسائل امنیتی است. این مهم در ارسال کالا پیش از این محدودیت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که در خلال تعطیلی‌ها در داخل مرز‌ها قیمت کالاهای موجود در عراق بسیار افزایش پیدا می‌کند. اقلیم کردستان نیز روزهای جمعه و شنبه تعطیل است، اما به نسبت استان‌های عربی از ساعات کاری و فعالیت بیشتری برخوردار است.

تعطیلات رسمی عراق

روز

مناسبت

1 ژانویه

روز اول سال میلادی

6 ژانویه

روز ارتش

20 مارس

روز اعتدال فصلی

21 مارس

نوروز

1 می

روز کارگر

20 جوئن

انقلاب ژوئن

14 جولای

روز جمهوری

8 آگوست

روز آتش بس جنگ ایران و عراق

22 سپتامبر

روز اعتدال فصلی

3 اکتبر

روز استقلال عراق (شروع سال جدید اسلامی)

12 اکتبر

عاشورا

12 دسامبر 

روز میلاد حضرت رسول

21 دسامبر

انقلاب دسامبر

25 دسامبر

جشن کریسمس 

31 دسامبر

آغاز سال میلادی

قابل ذکر است که 1 شوال مصادف با عید سعید فطر و 10 ذی الحجه مصادف با عید قربان است که چیزی در حدود سه روز برای عید فطر و 4 روز برای عید قربان تعطیل در نظر می‌گیرند.

نوروز در عراق

علاوه بر ایران نوروز در سایر کشورها از جمله تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، سوریه، عراق و غیره تعطیل رسمی است و مردم آن را جشن می‌گیرند. در عراق به نوروز "عید الشجره" یا جشن درختان می‌گویند.

عراق یکی از کشورهایی است که عید نوروز را جشن می‌گیرد. معمولا دولت عراق به مناسبت نوروز چند روز اول نوروز را تعطیل رسمی ‌اعلام می‌کند اما این تعطیلات مانند ایران طولانی نیست و مقام‌های عالی کشور و تمامی مردم همراه کردهای عراق، مراسم ویژه نوروز برگزار می‌کنند، به دید و بازدید همدیگر می‌روند، جشن و پایکوبی می‌کنند نکته جالب در این خصوص این است که با اینکه نوروز در عراق جشن ملی محسوب نمی‌شود اما اخیرا به یکی از جشن‌های اصلی این کشور تبدیل شده است. کردهای عراق در نوروز رسم دارند که اگر کسی در طول سال عزیزی از خانواده خود را از دست داده باشد، در خانه می‌ماند و اقوام و آشنایان به دیدن او می‌روند.