کوبه عراقی

کوبه نوعی غذای عراقی است که به عنوان غذای اصلی یا در کنار غذای اصلی می‌توان آن را سرو کرد. این غذا از دسته‌ غذاهایی است که در اکثر کشورهای عربی مانند لبنان و سوریه نیز پخته می‌شود و می‌توان آن را جزء غذاهای سوری هم دانست. برای پخت کوبه از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود دو نوع کوبه داریم: کوبه بلغور و کوبه حلب که کوبه حلب با برنج پخته می‌شود. مسأله‌ی مهم در پخت کوبه این است که گوشت آن باید تازه باشد. مواد لازم برای تهیه‌ی کوبه گوشت چرخ کرده، سبزیجات، بلغور گندم پخته شده، پیاز، ادویه مخلوط، فلفل و نمک است. کوبه بلغور نیز به دو صورت پخت می‌شود یک این که آن را سرخ می‌کنند و دوم اینکه می‌توان آن را به صورت سوپ همراه رب گوجه پخت و در نهایت به همراه نان سرو کرد.

 

کوبه

تصویر1- کوبه

بریانی عراقی

پلوی بریانی غذایی معروف در بین مردم عراق که طرز پخت این نوع غذا مختص کشورهای عربی است پلوی بریانی شامل برنج و گوشت می‌باشد. در برخی موارد پلوی بریانی عربی با بریانی اصفهانی اشتباه گرفته می‌شود. طرز پخت این غذا به این صورت می‌باشد که در ابتدا برنج پخته می‌شود سپس با ادویه‌های مخصوص، سزیجات معطر، بادام‌های تفت داده شده و گوشت‌های طعم‌دارشده‌ی تکه تکه مخلوط می‌گردد. چشیدن این غذا می‌تواند برای هر فردی جذاب باشد.

 

بریانی عراقی

تصویر4- بریانی عراقی

مسگوف عراقی

مسگوف در حقیقیت نوعی ماهی از دسته ماهی‌های آب‌های شیرین عراق است. این ماهی به صورت ماهی کبابی در عراقی‌ سرو می‌شود که یکی از معروف‌ترین غذاهای عراقی به شمار می‌آید که به ماهی کبابی بین‌النهرین نیز مشهور است. طرز تهیه این غذا به این صورت است  که ماهی‌ را بعد از تمیز کردن به همراه روغن زیتون، نمک، تمبر هندی و زردچوبه طعم‌دار کرده، سپس آن را به سیخ کشیده و در کنار آتش کباب می‌کنند. پس از آن که ماهی به خوبی کباب شد همراه سماق، انار دانه شده و آب لیمو سرو می‌کنند.

 

مسگوف

تصویر6- مسگوف

کباب عراقی

کباب عراقی کمی به کباب ایرانی‌ها شباهت دارد اما با طعمی کمی تفاوت، در کباب عراقی از گوشت تازه استفاده می‌شود. مواد مورد نیاز برای تهیه کباب عراقی، در مرحله اول گوشت تازه است که آن را در ادویه‌های مخصوص می‌خوابانند تا طعم‌دار شود، این گوشت را در کنار ادویه با سبزیجاتی همچون جعفری طعم‌دار می‌کنند. در داخل کباب عراقی از پیاز، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی خورد شده نیز استفاده می‌شود. و در نهایت گوشت را بر روی آتش زغال می‌پزند. کباب پخته شده را همراه سبزیجات، پیاز، سماق و نان سرو می‌کنند.

 

کباب عراقی

تصویر5- کباب عراقی

دلمه عراقی

دلمه تقریبا در بیشتر کشورهای عربی و کشورهای همسایه ایران به اشکال مختلف تهیه می‌شود. این غذای عربی دارای شباهت زیادی به دلمه ایرانی است. این غذا به چند روش پخته می‌شود. در واقع در عراق برای تهیه دلمه گوشت و سبزیجات معطر را با برگ مو، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، پوست پیاز یا کلم می‌پیچند. دلمه عراقی شاید نسبت به دلمه‌های کشورهای دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد اما به طور کلی دارای دستور پخت یکسانی هستند. در زبان عربی به دلمه‌ای که در برگ مو پییچیده می‌شود ورق العنب، می‌گویند. 

 

دلمه

تصویر2- دلمه

 

بامیه عراقی

خورشت بامیه عراقی ها مشابه همان خورشتی است که در ایران نیز پخته می شود خورشتی خوش طعم که از ترکیب بامیه، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، تمرهندی و گوشت تکه تکه شده و ادویه تهیه می‌شود. این خورشت به همراه برنج و نان سرو می‌شود تنها تفاوتی که در پخت این خورشت بین ایران و عراق وجود دارد این است که در عراق به آن سیر هم اضافه می‌کنند البته اضافه کردن سیر بستگی به ذائقه فردی افراد دارد.

 

بامیه

تصویر7- بامیه

تشریب عراقی

تشریب یکی از محبوب‌ترین غذاهای عراقی است که ظاهری شبیه به آبگوشت دارد. تشریب می‌تواند یک غذای کامل و مقوی به حساب آید چرا که مواد تشکیل دهنده آن شامل گوشت، پیاز و نخود است و نانی مخصوص که آن را در هنگام سرو در کف بشقاب قرار می ‌دهند. تشریب گاهی نیز دارای ظاهر و رنگ و رویی شبیه به کله‌پاچه است ولی با کله‌پاچه کاملا متفاوت است. در این غذا بسته به ذائقه افراد برخی از ادویه فلفل استفاده می‌کنند که در این صورت دارای طعم تندی است و توصیه می‌شود افرادی که علاقه‌مند به غذای تند و گوشتی هستند آن را حتما تجربه کنند. 

 

تشریب

تصویر8- تشریب